![]() Kemin i maten Ett material om kemin i mate. Kompendiet innehåller både teoritext och ett 30-tal laborationer.
Målgrupp: Alla lärare och elever på högstadiet och gymnasiet Författare: Ulla Sandberg och Ebba Wahlström
|
![]() Bild: NASA
Klimatlaborationer Samlade laborationer 2018. Här hittar du två kompendier som tagits fram i samband med Bolincentrets klimatfestival 2017 Författare: Karin Axberg, 2017 |
Verklighetsnära undervisning, Öppna laborationer, och ett Formativt arbetssätt – med fokus på praktisk kemi Författare Malin Nilsson Kompendiet ger många exempel på olika arbetssätt för kemiundersvisningen med praktiska exempel. Du kan ladda ner kompendiet
|
Gymnasearbete inom kemi Kompendiet innehåller förslag på alla delar av arbetet med gymnasiearbetet, från val av ämne till bedömningen. Det är anpassat efter kraven i Gy11. Även om det är speciellt anpassat för kemiämnet, passar det bra för genomförande av gymnasiearbeten andra naturvetenskapliga ämnen. Författare: Malin Nilsson Du hittar kompendiet
|
Moderna material Målgrupp: Högstadiet och gymnasiet Författare: KRC 1998
|
Vad kan Harry Potter om kemi? J.K.Rowling skriver om Harry Potter och vad han lär sig på ”häx”-skolan. Här kan du läsa om Bearbetat av KRC från Journal of Chemical Education volym 83 nummer 10 Oktober 2006 sid. 1479 |
Piller, pulver och plåster Kompendiet innehåller många laborationstips på temat receptfria läkemedel, hälsoprodukter, Målgrupp: Gymnasiet och delvis högstadiet Författare: Karin Axberg, Vivi-Ann Långvik och Ulla Sandberg 2003
|
![]() Öppen lab Kompendiet innehåller laborationer som inspirerar till ett öppnare arbetssätt för både grundskola och gymnasiet. För varje förslag till uppgift finns en "elevsida" att kopiera till eleverna. Det finns även en "lärarsida" med kommentarer om vilka förkunskaper eleverna kan behöva, vilket material man kan förutse att eleverna kan fråga efter, redovisningsmetoder och olika alternativ. Målgrupp: högstadiet och gymnasiet Författare: Ebba Wahlström, 1994
|
![]() Raff till Rengöring Författare: Magnus Gustafsson Basmaterial
|
VG-uppgifter för gymnasiets A-kurs 1995 skickade ett stort antal gymnasielärare från hela landet in uppgifter till oss som anger vad som bedöms svara mot betyget Väl Godkänd. Betygssystemet var nytt då och många sökte efter en referens för sina betygsnivåer. Under en helg samlade vi 15 gymnasielärare från hela landet för att granska, kategorisera och bedöma dessa uppgifter efter följande kriterier: typ, svårighetsgrad, öppen/sluten, text/ej text, nivån på "koppling av begrepp som krävs för uppgiftens lösande", betygsmål, kursmål, kommentarer. Resultatet blev ett kompendium med ca 400 uppgifter som kan laddas ner ![]() |