Innehåll
Program
Program 13 april (198 Kb)
9-10 | Presentation av styrdokumentsrevideringen, Skolverket (alla) | |||
9.50-10 | Paus | |||
10-11.30 | Fysik (A) | Biologi (B) | Nationella prov (C) | |
11.30-11.40 | Paus | |||
11.40-12.20 | NP - del I (A) | Kemi - del I (B) | Biologi- del I (C) | |
12.20-13.00 | LUNCH | |||
13.00-13.50 | NP - del II (A) | Kemi - del II (B) | Biologi- del II (C) | |
13.50-14.00 | Paus | |||
14.00-15.30 | Kemi (A) | NP (B) | Fysik (C) | |
15.35-16 | Sammanfattande diskussion och utvärdering |
Revideringen av NV-kursplanerna (gemensamt)
Skolverket inleder dagen med en presentation och svarar på frågor.
Skolverkets reviderade kursplaner: LÄNK
Parallella pass i mindre grupper (varje deltagare hinner med tre av fyra)
Workshop i Biologi
Kunskaperna om arv och miljö utvecklas snabbt, liksom även de gentekniska metoderna. Här tar vi upp idéer till undervisning om gentekniska metoder och samtalar kring användning av gelbilder för träning av problemlösningsförmåga. Vi belyser även fältet epigenetik som handlar om betydelsen av gener och livsmiljö för fysisk och psykisk hälsa.
Bioresurs: Ammie Berglund, ammie.berglund@bioresurs.uu.se
Workshop i Fysik
Att förstå vår omvärld, och hela universum, är en stor utmaning för våra elever. Frågan ”-Hur vet vi det?” dyker ofta upp och en diskussion kring modeller och systematiska undersökningar blir mycket viktig. Förmågan att förstå och se saker i ett sammanhang - från det minsta i partiklarnas värld till det största vi känner till: universum - är så klart inte lätt och det är lätt att missuppfattningar befästes. I denna workshop belyser vi detta ur både ett astrofysiskt och didaktiskt perspektiv.
NRCF: Urban Erikssson, urban.eriksson@fysik.lu.se
Workshop i Kemi
Utgångspunkten för denna workshop är utveckling av produkter och material, några produkters livscykler och ställningstaganden i aktuella frågor. Det blir konkreta undervisningsexempel, kemididaktik och kollegiala samtal. Inför passet skickas en materiallista ut för den som vill genomföra en labb med oss via Zoom.
KRC: Jenny Olander, jenny.olander@krc.su.se
Påverkas provuppgifter av de reviderade kursplanerna?
Vad innebär det att besitta kunskaper om begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i NO? Att kunna använda mätvärden i enkla beräkningar? Med utgångspunkt i uppgifter, konstruerade utifrån några av de förändringar som finns i de reviderade kursplanerna, leder vi i projektgruppen för de nationella proven i biologi, fysik och kemi en diskussion där vi tillsammans resonerar om hur de reviderade kursplanerna kan komma att påverka provuppgifter. Denna workshop ges även som webbinarium 28 april.

Anmälan
Anmälan är stängd.