Ett något redigerat utdrag ur "Så arbetar du med kemikalier i skolan"* |
![]() |
Riskbedömningsblankett* |
![]() |
KRC - riskbedömningsunderlag med piktogram (inkl. instruktioner) | LÄNK |
KRC - enkelt riskbedömningsunderlag | LÄNK |
KRC - förslag på gruppriskbedömningar | LÄNK |
* Arbetsmiljöverkets bok "Så arbetar du med kemikalier i skolan", som tyvärr inte längre går att köpa.
Förslag på diskussionsfrågor
- Enligt 8 § och 10 § i Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1), ska arbetsgivaren regelbundet bedöma riskerna i verksamheten. Syftet är att det ska förbättra arbetsmiljön. Hur bedöms riskerna i din skolas kemiundervisning? Går det att utveckla eller är ni ganska nöjda?
-
- Titta även på några exempel på riskbedömningar. Håller du med? Hur skulle du vilja formulera det?
- Studera något förslag på gruppriskbedömningar från KRC. Tror du att materialet kan vara användbart för dig?
- Hur låter du eleverna arbeta med riskbedömning?
Exempel på arbetsmaterial
- Ladda ner KRC's två olika riskbedömningsunderlag samt
Riskbedömningsblankett-från-Så-arbetar-du-med-kemikalier-i-skolan (22 Kb) . Jämför dessa. Vilken tycker du passar ditt arbete bäst?
- Skriv en rutin för hur ni på er arbetsplats ska skriva och förvara riskbedömningar och gruppriskbedömningar.