Vilka ändringar har Skolverket gjort i kursplanerna?
- Betonat fakta och förståelse mer.
- Anpassat det centrala innehållet när det gäller omfattning, konkretionsgrad och progression.
- Gjort kunskapskraven mindre detaljerade.
Information om de ändrade kursplanerna på Skolverket LÄNK
Sammanställning över förändringarna
Jämförelse-nuvarande-reviderad-kursplan-kemi (251 Kb)
Det syns ganska tydligt att ambitionen har varit att förenkla texten, minska omfånget och minska detaljnivån, snarare än att göra stora förändringar i innehållet. Några punkter i det centrala innehållet har flyttats mellan stadierna och några har tagits bort.
Kunskapskraven har rensats på centralt innehåll och antalet bedömningsaspekter och värdeord har minskats.
För att få en överblick över de förändringar som har gjorts vid revideringen av kursplanen i kemi, har vi på KRC gjort en jämförelse av varje del i kursplanerna.

Kommentarmaterial i kemi
Till varje kursplan finns ett kommentarmaterial för lärare, rektorer och andra. Materialet beskriver hur det centrala innehållet utvecklas över årskurserna och innehåller många exempel. Den lyfter även vad lärare kan fokusera på när de gör bedömningar i relation till kunskapskraven. Eftersom dokumentet för kemins del är ganska omfattande (36 sidor) passar de kanske mer som uppslagsverk än som sträckläsning.
LÄNK till Skolverkets hemsida - Kommentarmaterial till kursplanen i kemi
Exempel från avsnittet "Partikelmodeller för att visualisera materien"
Vad som utgör partiklar i en modell beror av sammanhanget. Då faser, fasövergångar, tryck, volym, densitet och temperatur ska åskådliggöras, föreställer partiklarna atomer och molekyler. Det kan också handla om större partiklar, exempelvis sand och saltkorn, som vi kan se med ögonen. För växelverkan mellan strålning och materia illustrerar partikelmodellen i stället protoner och elektroner. Detta är användbart vid kemisk analys, exempelvis vid undersökning av olika salters lågfärger.
NO-kursdagar med utgångspunkt i Lgr22

För att stödja lärare i grundskolan med implementeringen av Lgr22 har vi på de nationella resurscentrumen i biologi (Bioresurs), fysik (NRCF) och kemi (KRC), tillsammans med Skolverket, genomfört flera olika fortbildningsinsatser. Nu under våren 2022 höll vi heldagskurser i Lund, Uppsala, Umeå och Stockholm.