Bild: NASA

Klimatlaborationer

2019 års komprimerade kompendium med laborationer som användes av KRC på Bolincentrets klimatfestival i Klimatlaborationer 2019 (4660 Kb) och som Klimatlaborationer 2019-pdf (945 Kb) .

 

Ytterligare några laborationer

Inför 2017 två kompendier som tagits fram i samband med Bolincentrets klimatfestival.

1. Laborera på klimat med enkla experiment i laborera på klimat word (2632 Kb) och som laborera på klimat pdf (831 Kb) .

2. Experimentera mera på klimat som är lite mer krävande i experimentera mera på klimat word (960 Kb) och som Experimentera mera på klimat pdf (1006 Kb) .

Författare: Karin Axberg, 2017

Kemin i maten

Ett material om kemin i mate. Kompendiet innehåller både teoritext och ett 30-tal laborationer.

  • Varför är brödet så poröst och gyllenbrunt? Vad är det som gör degen elastisk? Vad menas med glutenallergi?
  • Varför är filmjölken tjock? Varför blir det skinn på mjölken? Vad finns det i osthålen?
  • Varifrån kommer köttets olika färger? Hur kan biffen möras? Varför blir äpplet brunt?

Målgrupp: Alla lärare och elever på högstadiet och gymnasiet

Författare: Ulla Sandberg och Ebba Wahlström  pdf

Moderna material
Om plaster, linser, Kewlar, Teflon, kompositer, keramer, zeoliter, minnesmetall, lysdioder,
hybridbatteri. Teknikutvecklingen har skett med hjälp av sofistikerade material som kemister,
tekniker, fysiker, metallurger etc. planerat och tagit fram. .
De material vi presenterar är  material som är i allmän användning. Kompendiet ger dig och eleverna bakgrund till dessa material, och ger en möjlighet till lite annorlunda experiment att användas t.ex. som utgångspunkt för diskussioner i undervisningen. (KRC:s informationsbrev 42, s. 9)

Målgrupp: Högstadiet och gymnasiet

Författare: KRC 1998 Moderna material (435 Kb)

Vad kan Harry Potter om kemi?

J.K.Rowling skriver om Harry Potter och vad han lär sig på ”häx”-skolan. Här kan du läsa om
och göra några av hans experiment Vad kan Harry Potter om Kemi? (463 Kb)

Bearbetat av KRC från Journal of Chemical Education volym 83 nummer 10 Oktober 2006 sid. 1479

Piller, pulver och plåster

Kompendiet innehåller många laborationstips på temat receptfria läkemedel, hälsoprodukter,
apoteksvaror och biologiska funktioner för både grundskolan och gymnasiet. Det
innehåller också ett avsnitt om läkekonstens historia. Det finns tre olika innehållsförteckningar: enligt ATC-klassificering (= Anatomic Therapeutic
Chemical System), enligt kemiskt område och enligt metodik/teknik. Eftersom KRC tryckte upp ofantliga mängder av kompendiet finns det att hämta om du har vägarna förbi Stockholms universitet, men det går även att ladda ner.

Målgrupp: Gymnasiet och delvis högstadiet

Författare: Karin Axberg, Vivi-Ann Långvik och Ulla Sandberg 2003 Piller, pulver, plåster pdf (1286 Kb) Piller, pulver och plåster (15376 Kb)

 
 
 

Öppen lab

Kompendiet innehåller laborationer som inspirerar till ett öppnare arbetssätt för både grundskola och gymnasiet. För varje förslag till uppgift finns en "elevsida" att kopiera till eleverna. Det finns även en "lärarsida" med kommentarer om vilka förkunskaper eleverna kan behöva, vilket material man kan förutse att eleverna kan fråga efter, redovisningsmetoder och olika alternativ.
Tipsa oss om egna förslag till laborationer av öppen typ.

Målgrupp: högstadiet och gymnasiet

Författare: Ebba Wahlström, 1994 öppna laborationer (292 Kb)

Raff till Rengöring
Ett material om petrokemisk industri på Sveriges västkust. Följ oljans väg genom raffinaderiet och genom petrokemikomplexet i Stenungsund. För dig som vill ha ut mer av organisk kemi och oljebearbetningen. pdf

Författare: Magnus Gustafsson
Medförfattare: Ebba Wahlström, Manfred Börner m fl.

Basmaterial Raff till rengöring - bas (17932 Kb) Fördjupning Fördjupningsmaterial (8720 Kb)

Kardborreprojektet Kemi och matematik

Kardborreprojektet kom till på initiativ av Bengt Johansson, föreståndare för Nationellt centrum för matematikutbildning. Iden var ett samarbetsprojekt mellan de olika nationella centrumen för naturvetenskap, matematik och teknik som skulle visa på hur matematik kan vara ett stöd för ökad måluppfyllelse i naturvetenskap och teknik samt vice versa. Projektet var tänkt för grundskolan.

Här hittar du materialet som Kardborreprojektet (645 Kb) .