Inledning

Oavsett om det är ett träd, mus eller elefant är de uppbyggda av likadana molekyler och efter samma principer. Det gäller såklart även oss människor och allt liv som finns på jorden. Molekyler som bildas i celler och deltar i olika processer i en organism kallas för biomolekyler.

 

Uppgift

  • Varje elev/grupp får en instruktion till en laboration, som genomförs och redovisas  inför klassen.
  • I uppgiften ingår att förklara teorin bakom, förklara resultaten och vad det beror på enligt teorin. Med varje laboration följer ett antal begrepp som måste ingå i er redovisning.

Laborationer

Förslagen nedan är hämtade från Skolkemi vid Umeå universitet och de går att genomföra i ett vanligt kök. Det går förstås att byta ut dem eller att bara inkludera några av laborationerna.

Nr Namn Begrepp*
1 Enzymaktivitet i ananas Protein, enzymer, enzymers funktion, peptidbindning, 3D-struktur, denaturering, gelatin, polypeptid, konservering
2 Fruktköttet får solbränna Protein, enzymer, enzymers funktion, denaturering, anti-oxidant, oxidation/reduktion, substrat
3 Äta frusen potatis Kolhydrater, monosackarider, polysackarider, amylos, amylopektin, glykogen, stärkelse, påvisa stärkelse med jod, enzymer, denaturering
4 Matoljans viskositet Fett/ester, mättat/omättat/fleromättat fett, lipid, kolestorol, LDL, HDL, fettsyrornas olika hälsoeffekter, viskositet
5 Diska med äggula Hydrofob/hydrofil, lipid, fosfolipid, bildning av fosfolipider, miceller, biologiskt membran, kolestorol, emulgeringsmedel

* Laborationerna presenteras i nummerordning. Ge mest utförliga förklaringar till de begrepp som inte har varit med i tidigare redovisningar.


Praktiskt upplägg

Tidsplan - förslag

Lektion 1: Varje elev/grupp planerar sin laboration och läser på teorin bakom.
Lektion 2: Laborationerna genomförs och presentationerna förbereds.
Lektion 3: Redovisning

Att tänka på vid under projektet

  • Vissa laborationer tar för lång tid att demonstrera i realtid. Då behöver eleverna kanske dokumentera eller enbart visa upp resultatet.
  • En viktig del av uppgiften är att eleverna själva ska läsa igenom instruktionen och lägga upp en plan. Vilket material behövs, vad behöver förberedas, vad ska tas med i teorin, vilka begrepp måste finnas med mm.
  • Redovisningen får ta 10-15 min per grupp.

Övrigt

Den här uppgiften kommer från Erica Cavellán.

Denna laboration finns under följande rubriker på KRC:s hemsida:

  • Gymnasiet/ Kemi 2/ Biokemi/ Laborationer