Inledning

Vad är det som gör att en termos kan hålla vätskor varma alternativt kalla en längre tid?
Material
Två termometer, fyra bägare (parvis lika stora) två skall vara så stora att man kan sätta ner de mindre i de större. Diametrarna i de större bör vara 3 – 4 cm längre än i de mindre.
Riskbedömning
En fullständig riskbedömning ges av undervisande lärare.
Utförande

- Placera de mindre bägarna i de större och häll rumstempererat vatten i den ena av de större bägarna.
- Häll hett vatten i de mindre bägarna.
- Sätt i en termometer i de små bägarna
- Försök att avgöra på vilken stor bägare man snabbast känner värmen.
- Förklara skillnaden!
Övrigt
Eventuellt skrivs några frågeställningar för att eleven lättare ska kunna dra generella slutsatser.
Till läraren
Väntat resultat
Luft isolerar bättre än vatten. Bägaren med vatten tar bort värmen fortare än den med luft.
Ämne |
Värmeledningsförmåga |
1 |
|
0,6 |
|
0,026 |
Denna laboration/demonstration finns under följande rubriker på KRC:s hemsida:
- F-3/ Material och ämnen/ Ämnens egenskaper
- 4-6/ Kemin i vardagen och samhället/ Energi
- 7-9/ Kemin i vardagen och samhället/ Energi och hållbar utveckling
- Gymnasiet/ Kemi 2/ Analytisk kemi/ Demonstrationer