
Inledning
Det kan vara lätt att döma vad som är ät- och drickbart genom att titta på färgen på det man ska stoppa i munnen. Det här experimentet gå ut på att visa hur synintrycket kan påverka våra smakintryck genom att färga dryck med livsmedelsfärger
Material
- 5 genomskinliga plastmuggar/glas
- 5 olika drycker gärna med så lite färg från början som möjligt (smaksatt vatten eller läsk utan färgtillsats)
- Karamellfärger
- Skedar
Utförande
- Ställ upp 5 glas på rad.
- Fyll glasen med olika drycker i samtliga glas. Notera vilken dryck som finns i vilket glas.
- Tillsätt t.ex. några droppar gul karamellfärg i glasen och rör runt med en sked eller spatel så lösningen blir helt färgad.
- Låt nu en smaktestare som inte sett förberedelserna, smaka på de olika dryckerna.
- Låt smaktestaren berätta vad det smakar och vad den tror att det är för drycker i de olika glasen.
- Avslöja vad det är i glasen.
- Gick det att se vad det var i glasen utan att smaka? Påverkades smaken av synintrycket?
Till läraren
Underlag för riskbedömning
Det är alltid viktigt när man smakar på saker att man känner till eventuella allergier. Att smaka på saker är inte tillåtet i laborationslokaler. De livsmedelsfärger som används måste anges i riskbedömningen med E-nummer och eventuella riskfraser. I övrigt kan laborationen anses riskfri.
Tips
Man kan göra en tävling mellan olika smaktestgrupper och se om de kan avslöja innehållet med sina smakintryck.
En variant är att använda olika färgämnen och olika drycker. Det blir då ännu svårare att avgöra smak. En rödfärgad citrondryck är svårare att känna igen smaken av jämfört med en gulfärgad citrondryck. Vi förknippar citron med färgen gul.
Övrigt
Experimentet har hämtats och bearbetats från www.education.com
Denna demonstration finns under följande rubriker på KRC:s hemsida:
- F-3/Kropp och hälsa/Mat
- F-3/Kropp och hälsa/Sinnena
- F-3/Metoder och arbetssätt/Undersökningar
- 4-6/Kemin i vardagen och samhället/Mat
- 4-6/Kemins metoder och arbetssätt/Systematiska undersökningar
- 7-9/Kemin i vardagen och samhället/Mat
- Gymnasiet/ Kemi 1/ Kemins karaktär och arbetssätt