
Inledning
I Bolins beräkningar använde han vatten från olika havsskikt. Det är bara det översta skiktet som är i direkt kontakt med atmosfären och endast det understa skiktet som är i kontakt med havets botten. För att CO2 från atmosfären ska bli kalksten på havsbottnen måste de båda havsskikten blandas.
Fråga
Hur lång tid tar det för havsskikten att blandas?
- Skikten blandas aldrig.
- Det tar några år för skikten att blandas fullständigt.
- Det tar hundratals-till-tusentals år innan skikten har blandats fullständigt.
Material
En stor genomskinlig behållare, kranvatten med och utan salt, varmt vatten och kallt vatten, 2 sorters hushållsfärg, kartong/frigolit eller liknande.
Utförande
- Lös upp 0,5 dl salt i cirka 0,5 liter kranvatten. Färga saltvattnet med hushållsfärg.
- Färga kranvattnet med en annan hushållsfärg.
- Dela av behållaren i två lika stora delar med hjälp av en bit kartong eller frigolit, som blir en mellanvägg. Anpassa mellanväggen noggrant så att det blir så tätt som möjligt.
- Häll samtidigt saltvattnet i ena delen och lika mycket kranvatten i den andra delen av behållaren.
- Tag försiktigt bort mellanväggen genom att dra den uppåt. Studera vad som händer.
- Dra slutsatser om salt- och sötvatten.
- Titta på behållaren efter en timme, en dag och en vecka och se hur snabbt vattnet blandas.
Till läraren

Svar på frågan
Alternativ 2 är korrekt. - Den långsamma blandningen innebär att världshaven kan absorbera en del CO2 (som leder till försurning) men vi kan räkna med att en stor del (70 % enligt IPCC) ligger kvar i atmosfären och påverkar den globala temperaturen.
Fundering
Gör om försöket med varmt vatten och kallt vatten.
Variation
Vad gäller vid vår- och höstcirkulationen för sött och salt/bräckt vatten?
Denna laboration finns under följande rubriker på KRC:s hemsida:
- Gymnasiet/ Kemi 2/Kemisk jämvikt/Demonstrationer
- Gymnasiet/Tematiskt material/Miljökemi
- 7-9/Kemin i naturen/Vatten och lösningar/Demonstrationer
- 7-9/Kemin i naturen/Miljö/Demonstrationer
- 4-6/ Kemin i vardagen och samhället/Materialens kretslopp
- 4-6/Kemin i naturen/Vatten
- F-3/Material och ämnen/Materialens användning och kretslopp