Inledning     

Figur 1: Vindruva och ananas i vatten (KRC)

Vad flyter och vad sjunker i vatten? Ofta tror de att små och lätta saker flyter medan stora sjunker, men det är ännu mer komplicerat…

Material    

  • Stort genomskinligt kärl, t.ex. ett akvarium
  • Olika vardagsföremål. Frukter som passar bra är apelsin, vindruva, ananas, äpple, päron. Och så lök och potatis. Obs. att frukternas mognadsgrad och huruvida de är skalade eller inte kan påverka flytförmågan.
  • Eventuellt en våg.

Utförande 

  1. Låt eleverna undersöka vilka vardagsföremål (kniv, folie, penna etc.) som flyter och fundera varför.
  2. Fråga dem sedan vilka frukter de tror flyter och låt dem skriva ner sina gissningar.
  3. Prata om hur det blev

Övrigt    

Idén kommer från KRC:s kompendium ”Om världen-barn utforskar sin omvärld”

Teori    

De flesta elever har använt flytväst eller badring. Barn kan tänka att föremål flyter
för att de innehåller luft. En skalad apelsin är lättare än en oskalad, men ändå
sjunker den. Här kan läraren säga att ”Vi tog av apelsinen flytvästen”, därför
sjunker den.

När det gäller ananasen, och en del andra frukter, så kan man berätta att de
sprider sig via vatten och därför är det fördelaktigt att den kan flyta.
Potatisar sjunker även om man skär dem i små bitar. Om man däremot skär ut
formen av en båt kan den lyckas flyta. Jämför med riktiga båtar.

Figur 2: Äpple, apelsin, vindruva och päron i vatten (KRC)

 

 

 

 

 

 

 

 

Denna laboration finns under följande rubriker på KRC:s hemsida: 

  • 4-6/ Kemin i naturen/ Vatten
  • F-3/ Material och ämnen/ Vatten
  • F-3/ Kropp och hälsa/ Mat