Om appen Fickfakta Kemi

Med anledning av Periodiska systemets år 2019 utvecklade Svenska Kemisamfundet appen Fickfakta kemi som ett lättillgängligt verktyg för elever. Den tänkta målgruppen var från början högstadieelever, men appen är användbar även för äldre och yngre elever.
Appen innehåller
- kortfattad information om varje grundämne. Enkla bilder ger exempel på en förekomst.
- delar av en formelsamling som i sin helhet finns att ladda ner här och tumregler från Svenska kemisamfundet.
Svenska Kemisamfundets lärarhandledning
Handledningen består av över 40 ”quizfrågor” med svar och massor av extra klurig kemikunskap LÄNK
Förslag på övningar

Korta övningar som passar åk 4-9 eller åk 1 på gy.
- Vilket är grundämnet?
Läraren skriver upp några fakta på tavlan om ett grundämne. Det kan handla om huruvida ämnet flyter eller sjunker i vatten, hur det ser ut o.s.v. Sedan ska eleverna hitta rätt ämne med hjälp av Appen. - Rymdfarkosten
Uppgiften är att bygga en rymdfarkost som ska kunna ta sig igenom atmosfären. Vilket material skulle du använda då? Eleverna får fundera i 10 min sedan får de berätta och motivera sina val utifrå information från Appen, t ex smältpunkt. - Färglägg ditt periodiska system
En övning som går ut på att färglägga rutorna efter grundämnenas egenskaper. Den passar bra som introduktion till periodiska systemet. Mer info hittar du här.
-
Vilket grundämne är du?
I den här övningen får varje person en klisterlapp på ryggen, där det står namnet på ett grundämne. Uppgiften är att ta reda på vad som står på ens egen rygg genom att ställa ja/nej-frågor till sina kamrater. Kopieringsunderlag.
Övningar lämpade för elever i åk 7-9 och gy
- Vilket är det viktigaste grundämnet?
Varje elev blir tilldelad ett grundämne och får sedan läsa på så för att kunna argumentera för att just detta grundämne är viktigast. Till övningen - Trender i periodiska systemet Undersök trender för atomernas egenskaper i i grupper eller perioder denna övning.
Periodiska systemet i styrdokumenten

Många olika delar av kemiundervisningen kan kopplas till periodiska systemet. Några exempel från styrdokumenten är:
- indelning och klassificering av ämnen och material utifrån egenskaperna (kemi, åk 4-6)
- kemiska processer vid framställning och återvinning (kemi, åk 7-9)
- Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter (Naturkunskap 2, gy)
Hör gärna av dig med fler idéer som du vill dela med dig av!
Detta material finns under följande rubriker på KRC:s hemsida:
- Gymnasiet/ Kemi 1/ Materia/ Atomen och periodiska systemet/ Samhälle och historia
- 7-9/ Kemin och världsbilden/ Periodiska systemet
- 4-6/ Kemin i naturen/ Ämnenas egenskaper